FNSS, Malezya’da gerçekleştirilecek DSA Fuarı’nda TEBER-II 30/40 Uzaktan Komutalı Kule entegreli PARS III 6x6 aracının yanı sıra, SANCAK 30 mm Uzaktan Komutalı Kule’sini de sergileyecek. 6 – 9 Mayıs tarihleri arasında, Malezya Uluslararası Ticaret ve Fuar Merkezi’nde gerçekleştirilecek olan fuarda FNSS, Türkiye pavyonunun yer aldığı 2 numaralı salonda 2100C numaralı standında ziyaretçiler ile bir araya gelecek. Malezya ordusu envanterinde yer alan ADNAN ZMA modernizasyon prototipi de yine aynı salonda yer alan, Malezyalı DEFTECH firmasının standında sergilenecek.
İlk defa IDEF 2023 Fuarı’nda sergilenen SANCAK 30mm UKK, PARS 4x4 Silah Taşıyıcı Araç (STA) üzerine entegre edilmişti. SANCAK UKK, evrensel silah kundağı sayesinde M2 12.7 mm / .50 kalibre makineli tüfek, Mk19 40 mm otomatik bomba atar, M240 7.62 makineli tüfek ve FN MAG58 7.62 mm makineli tüfek ile donatılabilme özelliğiyle FNSS tarafından geliştirilmişti. Daha düşük ağırlık ve daha yüksek ateş gücü sağlayan 30mm otomatik toplu yeni konfigürasyonuyla DSA 2024 FNSS standında sergileniyor. Stabilizasyon, hedef takip ve balistik korumaya sahip SANCAK 30mm UKK, açık arazi ve özellikle meskûn mahallerde gerçekleştirilen operasyonlar sırasında görevini yüksek güvenilirlikle yerine getirebilmek için tasarlandı. CANİK tarafından geliştirilen VENOM LR 30x113mm mühimmat kullanan otomatik top, güçlendirilmiş düşman korungan ve mevzileri ile hafif ve ağır hareketli ve hareketsiz zırhlı araç gibi hedeflere ve dronlara karşı etkili. Yüksek hareket kabiliyetine sahip taktik zırhlı araçların ihtiyaç duyduğu ateş gücünü sağlayan SANCAK 30mm UKK, daha düşük ağırlık ve entegrasyon kolaylığı seçeneği ile yüksek kalibre ateş gücü sunuyor.
FNSS tarafından PARS III 8x8 ve 6x6 ihracat projesi kapsamında tasarlanan ve ilk olarak Umman Ordusu envanterine giren SANCAK Uzaktan Komutalı Kule (UKK) sistemi, Kasım 2022’de 6x6 SSB Mayına Karşı Korumalı Araç (MKKA) Tedariki Projesi kapsamında, PARS IV 6x6 Özel Operasyonlar Aracının temel ateş gücü olarak silahlı kuvvetlerimize teslim edilmişti.
30mm’lik bu yeni konfigürasyonuyla yurtiçi ve yurtdışında yeni kullanıcıların ihtiyacına sunuluyor.
25.000 kg azami yüklü ağırlığa sahip olan PARS III 6x6 Ateş Destek Aracı (ADA), dizel bir motorla donatıldı. 100 km/s hıza ulaşabilen araç, %60 dik, %30 yan eğimde hareket edebiliyor, 70 cm yüksekliğindeki dik engelleri ve 175 cm uzunluğundaki hendekleri geçebiliyor.
Motor yerleşimi ve dengeli tasarımı sayesinde araç, birbirine çok yakın aks yüklerine sahip. Bu tasarım yaklaşımı araca, gevşek ve yumuşak zeminde dahi rahat hareket edebilme, yüksek
hızlarda artan yol tutuşu ve kısa frenleme mesafesi gibi kabiliyetleri kazandırdı. Aracın her aksındaki diferansiyeller gerektiğinde kilitlenebiliyor. Merkezi teker şişirme sisteminin yeteneği ise farklı arazi koşullarında sürücüye lastik basınçlarını ayarlama imkânı veriyor.
Sınıfındaki en yüksek teker gezinme hareketine sahip tam bağımsız hidropnömatik süspansiyon sistemi, PARS III 6x6 ADA’ya, farklı yol koşullarında en iyi yol tutuşunu sağlıyor.
Azami 9 personelin yerleştirilebildiği araçta, kapı/kapaklar, personel koltukları, makineli tüfek tutucuları ve iç aydınlatma elemanları, araç personelinin de konforunu sağlayacak şekilde tasarlandı.
800 km üzerinde menzili olan PARS III 6x6 (ADA), patlamaya ve delinmeye karşı özel önlemler alınmış yakıt tanklarına sahip. Acil durumlara karşı zırh altında yedek yakıt tankı da mevcut. Tekerleklerin içine yerleştirilen katı diskler ise araca patlak lastikle yol alabilme imkânı sağlıyor.
PARS III 6x6’nın gövdesi, modüler tasarıma sahip zırh sistemleri sayesinde kullanıcı tarafından istenilen koruma seviyesine getirilebiliyor. Gövde formu, karın altı yapısı, taban plakaları ve araç için özel geliştirilen mayın korumalı koltuklar, personeli yüksek seviyeli mayın tehdidine karşı koruyacak şekilde tasarlandı.
Araca FNSS tasarımı TEBER-II 30/10 Uzaktan Komutalı Kule (UKK) entegre edildi.
Kule, 30mm çift beslemeli otomatik top ile donatıldı. Top üzerinde temel aksamlar ve kundak kısmı olduğu gibi muhafaza edilmek suretiyle mevcut 30 mm top namlusu, 40 mm namlu ile değiştirilebiliyor. Bu uyarlanabilir silah sistemi tercihi, kullanıcıların ateş gücünü kolayca, ihtiyaç duyulan zamanda ve yerde artırmasına olanak tanıyor. Ayrıca 7.62mm'lik eş eksenli bir makineli tüfek ana silahın yanında yer alıyor.
TEBER-II 30/40 UKK sistemine aynı zamanda farklı tanksavar füze sistemleri entegre edilebiliyor. Atışa hazır iki adet tanksavar füzesi, kuleye entegre bir atış kontrol sistemi ile destekleniyor. Bu kabiliyet, 4 km'yi aşan etkili bir menzil ile çeşitli tehditlerin bertaraf edilmesini mümkün kılıyor.
Kule üzerinde hem yukarı hem de aşağı yönde ayarlanabilir atış açılarına sahip bağımsız bir uzaktan komutalı silah sistemi (UKSS) bulunuyor. 7.62mm veya 5.56mm makineli tüfek monte edilebilen bu sistemin yükselme açısı, meskûn mahalde yüksek noktalardaki (bina, çatı vb.) tehditlerin yanı sıra yüksek açılardan yaklaşan dronlara karşı da kullanılabiliyor. Bu sistem aynı zamanda "avcı-nişancı" yetenekleri için komutanın bağımsız görüş sistemi olarak da kullanılıyor.
Araç ayrıca, TEBER-II 30/40 UKK'nın yanı sıra 7.62 mm, 12.7 mm makinalı tüfek, 25 mm, 35 mm otomatik top, 40 mm otomatik bomba atar, 90 mm top ve farklı tiplerdeki tanksavar sistemlerine kadar çeşitli insanlı veya uzaktan komutalı kulelerle donatılabiliyor.
PARS III 6x6 ADA; hem personel taşıma amacıyla üretilen mayın korumalı araçların koruma seviyesine sahip olmasıyla hem de modern bir zırhlı muharebe aracından beklenen kabiliyetleri bünyesinde bulundurmasıyla farklılığını ortaya koyuyor.
PARS III 6x6 ADA’ya entegre edilen iklimlendirme sistemi de kullanıcılarına önemli avantajlar sağlıyor. Bu sistemin benzerlerinden en büyük farkı, tropik iklim koşullarında bile aracın iç ortam sıcaklığını +25°C seviyesine getirebilmesi.
PARS III 6x6 ADA’nın 60 dakikadan daha az bir sürede sökülüp takılabilen güç grubu mimarisi de dikkat çekici bir yetenek olarak kullanıcıya sahada bakım, onarım ve ihtiyaç halinde motor değiştirme kolaylığı sağlıyor.
PARS III 6x6 ADA; kara, hava (A400 M nakliye uçağı), deniz ve demir yolu ile taşınabiliyor.
FNSS'nin ZMA modernizasyon programları, hareket kabiliyeti, beka, ömür uzatma sistemlerinde, görev ekipmanlarında, durumsal farkındalıkta ve ateş gücünde iyileştirmeler gibi modernizasyon ve ömür uzatma çalışmalarını kapsıyor. Kabiliyet geliştirme programı kapsamında, araçlar yeni nesil uzaktan komutalı kule sistemleriyle yakın mesafe gözetleme sistemi, yardımcı güç ünitesi, iklimlendirme sistemi, otomatik yangın bastırma sistemi, parçacık kalkanı, sürücü görüş sistemi ve seyrüsefer sistemleri ile donatılıyor. Ayrıca, atış yeri tespit sisteminin entegrasyonu için gerekli mühendislik çalışmaları da yürütülüyor. Motor ve transmisyon dahil olmak üzere tüm mekanik alt sistemlerin fabrika seviyesi bakım çalışmaları da modernizasyon programları kapsamında gerçekleştiriliyor.. Tüm bu güvenilirlik ve dayanıklılık iyileştirmeleri, muharebe veya operasyon durumunda bakım hizmetlerini en aza indirgeyerek görev yeteneklerini artırmayı amaçlıyor.
FNSS, Türkiye, Suudi Arabistan Krallığı, ABD, Bahreyn ve Filipinler gibi farklı ordular a ait toplamda 3000'den fazla araç için modernizasyon programlarını başarıyla tamamlamıştır. FNSS, ZMA ve GZPT’lerin, Orijinal Ekipman Üreticisi olarak, ülkemizde zırhlı araçlar sektöründe ürün/sistem geliştirme, ömür uzatma ve modernizasyon alanında sahip olduğu dünya çapındaki deneyimleri ile en gelişmiş çözümleri sunmaktadır. FNSS, son dönemde ZMA-modernizasyon programı kapsamında Kara Kuvvetleri Komutanlığına teslim edilen ZMA-15T1 platformlarının modernizasyonunu gerçekleştirmektedir. FNSS ayrıca, Savunma Sanayii Başkanlığı tarafından Türk Silahlı Kuvvetleri ihtiyaçlarını karşılamak üzere başlatılan GZPT (Geliştirilmiş Zırhlı Personel Taşıyıcı) Modernizasyon Projesi’nde de ana yüklenici olarak faaliyetlerini sürdürmektedir.
En son Malezya ordusu envanterinde bulunan ADNAN ZMA-15 araçlarının modernize edilmesine yönelik çalışmalar kapsamında Malezya Ordusu tarafından teslim edilen 1 adet ADNAN ZMA-15 IFV25mm aracı, DEFTECH ve FNSS tarafından modernize edildi. Söz konusu ADNAN ZMA-15 modernizasyon prototipi Malezya ordusu test ekibi tarafından 2 hafta süre ile test edilerek tüm kullanıcı testlerini başarı ile tamamlamıştır.
Modernizasyon projesinin ana hedefi, aracın hareket kabiliyeti ve otomotiv fonksiyonları, iletişim ve muharebe alanı yönetim sistemleri, ateş gücü gibi ana fonksiyonlarını optimum maliyet ile modernize ederek geliştirmektir.
Araç üzerinde yapılan çalışmalarda, motor ve transmisyon sistemlerinde bakım, onarım ve iyileştirmeler yapılırken, araç alt sistemleri aşağıda maddeler halinde verilen, sistemlerle donatılmıştır:
Yapılan modernizasyon ve iyileştirme çalışmaları sonucunda ADNAN ZMA-15’in mevcut yetenekleri korunarak, eklenen güncel alt sistemler ile araca yeni kabiliyetler kazandırılarak, kapasite artırımı sağlanmıştır. Yapılan tüm çalışmalar ile aracın kullanım ömrünün en az 20 yıl daha uzatılması ve bu süre boyunca bakım onarım gereksinimlerinin azaltılması hedeflenmiştir.
FNSS'nin kabiliyet artırma ve ömür uzatma çözümleri, halihazırda kendini kanıtlamış, güvenilir askeri platformların hizmet ömrünü uzatarak, modern muharebe şartlarında etkili bir güç çarpanı olarak yer almaya devam etmelerini sağlamaktadır.